Een CoMo (Condition Monitoring) aanpak voor lagerfalen

Een CoMo (Condition Monitoring) aanpak voor lagerfalen

Inzichten voor foutzoeken op motor via smartsensor en Flir warmtecamera

Inzichten voor foutzoeken op motor via smartsensor en Flir warmtecamera

In het kader van de problematiek rond het lagerfalen van het achterste lager, dat zich voordoet op de motoren van de motorreductoren, heeft Dexis Belgium samen met Vanheede Environment Group gekozen voor een CoMo (Condition Monitoring) aanpak.

Doelstelling

De implementatie van een oplossing om het lagerfalen van het achterste lager van een motor en het reduceren van de downtime.

Globaal overzicht

We zijn reeds enkele maanden bezig met het zoeken naar een oplossing voor een probleem, dat zich voordoet op de motoren van de motorreductoren, die de transportbanden aandrijven voor het verplaatsen van recycleerbaar afval. We stellen vast dat het achterste lager van de motoren iedere keer vroegtijdig stuk gaat zonder dat hier meteen een verklaring voor is. Als we naar de applicatie op zich kijken, dan stellen we vast dat er maar weinig krachten op het achterste lager inwerken (NDE-lager).

Sfeerbeeld Vanheede
Sfeerbeeld Vanheede

In het kader van de problematiek rond het lagerfalen van het achterste lager, dat zich voordoet op de motoren van de motorreductoren, heeft Dexis Belgium samen met Vanheede Environment Group gekozen voor een CoMo (Condition Monitoring) aanpak.

Doelstelling

De implementatie van een oplossing om het lagerfalen van het achterste lager van een motor en het reduceren van de downtime.

Globaal overzicht

We zijn reeds enkele maanden bezig met het zoeken naar een oplossing voor een probleem, dat zich voordoet op de motoren van de motorreductoren, die de transportbanden aandrijven voor het verplaatsen van recycleerbaar afval. We stellen vast dat het achterste lager van de motoren iedere keer vroegtijdig stuk gaat zonder dat hier meteen een verklaring voor is. Als we naar de applicatie op zich kijken, dan stellen we vast dat er maar weinig krachten op het achterste lager inwerken (NDE-lager).

Sfeerbeeld Vanheede

De toegepaste oplossingen voor Vanheede

Van alle motorreductoren, binnen deze scope, hebben we warmtebeelden genomen met een Flir warmtecamera om te onderzoeken als het achterste lager en dus de achterflens van de motor tijdens bedrijf te warm werden. Dit was bij geen enkele van de motoren op dat moment het geval. Daarnaast hebben we dan de ABB smartsensor gemonteerd om 2 maanden lang na te gaan of de conditie van de nog ‘goede’ motoren, waaronder specifiek de trillingen, temperatuur en lagerconditie ons iets kon bijleren.

Resultaat

Met deze inzichten konden we vaststellen dat er op dat moment geen trillingen afkomstig waren van de motor of reductor zelf die uiteindelijk schade kunnen toebrengen aan het NDE-lager. Ook de temperatuur van de motor en de lagerconditie waren meer dan in orde.

Sfeerbeeld Vanheede

De toegepaste oplossingen voor Vanheede

Van alle motorreductoren, binnen deze scope, hebben we warmtebeelden genomen met een Flir warmtecamera om te onderzoeken als het achterste lager en dus de achterflens van de motor tijdens bedrijf te warm werden. Dit was bij geen enkele van de motoren op dat moment het geval. Daarnaast hebben we dan de ABB smartsensor gemonteerd om 2 maanden lang na te gaan of de conditie van de nog ‘goede’ motoren, waaronder specifiek de trillingen, temperatuur en lagerconditie ons iets kon bijleren.

Resultaat

Met deze inzichten konden we vaststellen dat er op dat moment geen trillingen afkomstig waren van de motor of reductor zelf die uiteindelijk schade kunnen toebrengen aan het NDE-lager. Ook de temperatuur van de motor en de lagerconditie waren meer dan in orde.

En verder

Momenteel zitten we nu in de laatste fase waarbij we met een meetklok nagaan of de as van de machine nog recht is. We stellen immers een trage op-en-neergaande beweging vast op de complete motorreductor. Dit kan er voor zorgen dat het achterste lager onderhevig is aan stress en op termijn wel schade kan beginnen vertonen. Met het plaatsen van sensoren kunnen we dat in de toekomst op voorhand waarnemen.

Maar ook…

De snelle levering van 13 ABB motoren onder garantie.

Stefaan Vandermeersch & ing. Kristof Vanmaldeghem

Assistant MRO Production Supervisor
& Maintenance Supervisor bij Vanheede Environment Group

Sfeerbeeld Vanheede
Sfeerbeeld Vanheede

En verder

Momenteel zitten we nu in de laatste fase waarbij we met een meetklok nagaan of de as van de machine nog recht is. We stellen immers een trage op-en-neergaande beweging vast op de complete motorreductor. Dit kan er voor zorgen dat het achterste lager onderhevig is aan stress en op termijn wel schade kan beginnen vertonen. Met het plaatsen van sensoren kunnen we dat in de toekomst op voorhand waarnemen.

Maar ook…

De snelle levering van 13 ABB motoren onder garantie.

Stefaan Vandermeersch & ing. Kristof Vanmaldeghem

Assistant MRO Production Supervisor
& Maintenance Supervisor bij Vanheede Environment Group

Graphic