General terms & conditions of sale.

ARTIKEL 1. ALGEMEEN

1.1.
Onderhavige algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst en zijn van toepassing op al onze overeenkomsten zijnde leveringen van goederen en diensten, herstellingen/interventies en/of uitvoering van werkzaamheden, zonder dat deze opsomming als beperkend dient te worden aanzien.

1.2.
Van onderhavige algemene voorwaarden kan uitsluitend worden afgeweken mits uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord.

1.3.
Deze voorwaarden gelden met uitsluiting van alle andere voorwaarden en documenten en in het bijzonder van de algemene aankoopvoorwaarden van de medecontractant. De toepassing van deze voorwaarden is voor de onderneming een essentiële voorwaarde voor de totstandkoming van de overeenkomst.

1.4.
Door het aangaan of het uitvoeren van de overeenkomst erkent de medecontractant de algemene voorwaarden te hebben ontvangen en deze te aanvaarden. Stilzwijgende aanvaarding door de klant van onze orderbevestiging wordt aanzien als een aanvaarding van onze algemene voorwaarden.

1.5.
Onderhavige algemene voorwaarden hebben betrekking op zowel de verkoop van goederen als de levering van diensten door de onderneming, zoals onder meer het uitvoeren van werken en herstellingen.

ARTIKEL 2. PRIJZEN

2.1.
De prijsoffertes zijn vrijblijvend, hebben een uitdrukkelijk bepaalde geldigheidsduur en 
worden gedaan zonder verbintenis. Na verstrijken van de geldigheidsduur maakt deze prijsofferte geen aanbod meer uit. Een offerte vervalt ook indien de zaak waarop de offerte betrekking heeft in tussentijd niet meer beschikbaar is.

2.2.
De bij een aanbieding verstrekte prijslijsten, brochures en andere gegevens zijn zo nauwkeurig mogelijk opgegeven, maar dienen slechts ter indicatie en zijn louter informatief. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

2.3.
De prijzen worden opgegeven in euro en zijn steeds exclusief BTW en andere taksen verbonden aan het verkochte goed of de geleverde dienst.

2.4.
De onderneming behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de prijzen voorafgaande aan een bestelling te wijzigen, onder meer op grond van wetswijzigingen of prijswijzigingen van zijn toeleveranciers.

2.5.
Prijsoffertes voor diensten en werkzaamheden (herstellingswerken/interventies) gelden uitsluitend voor de gespecifieerde werkzaamheden en diensten in de offerte en voor zover er geen onvoorziene werkzaamheden dienen uitgevoerd te worden. Uit de aard van het werk kan blijken dat er bijkomende werkzaamheden noodzakelijk zijn bij een herstelling na volledige demontage, onderzoek en eventueel zelfs na gedeeltelijke herstelling van het materiaal. Als blijkt dat de geoffreerde herstellingswerken geen voldoende resultaat opleveren, vallen de bijkomende werkzaamheden niet binnen de waarborgclausule en zullen zij worden aangerekend in regie-uren en worden de gebruikte en verbruikte materialen aangerekend tegen marktconforme tarieven.

ARTIKEL 3. BESTELLINGEN

3.1. BESTELLINGEN EN OPDRACHTEN DIENSTVERLENINGEN
3.1.1.
Een bestelling van goederen en een opdracht voor dienstverlening zijn slechts bindend indien ze door de onderneming uitdrukkelijk en schriftelijk wordt aanvaard. Bij gebreke aan schriftelijke aanvaarding door de onderneming geldt de door de onderneming opgestelde factuur als bevestiging.

3.1.2.
Het plaatsen van bestellingen van goederen en een opdracht voor dienstverlening via de bij de klant gangbare centrale inkoopprocedure gebeurt louter om administratieve redenen en doet geenszins afbreuk aan de algemene voorwaarden van de onderneming.

3.1.3. GOEDEREN
Indien de medecontractant de goedgekeurde bestelling van een voorraadartikel annuleert, is een schadevergoeding van 25% van de order, met een minimum van 100 EUR verschuldigd. Een bestelling van niet-voorraadartikelen kan na onze orderbevestiging niet meer geannuleerd worden, deze is onherroepelijk. Bij niet-acceptatie van de goederen door de klant worden deze alsnog voor 100% aangerekend.

3.2. DIENSTEN
Interventies ter plaatse
Indien er overgegaan wordt tot een interventie ter plaatse voor herstelling of onderzoek van de machines wordt het bestaan van de overeenkomst tot interventie geleverd door alle middelen van recht met inbegrip van uitvoering ervan (waaronder toelating tot betreding van de site waar de interventie dient te gebeuren).
Indien bij het uitvoeren van een opdracht tot herstelling blijkt dat het product onherstelbaar is zal de medecontractant gehouden zijn tot de vergoeding van de geleverde prestaties. Bij het gebrek aan voorafgaande prijsafspraak zullen de diensten afgerekend worden in regie-uren en zullen de gebruikte en verbruikte materialen aangerekend worden tegen marktconforme prijzen.

ARTIKEL 4. LEVERING

4.1.
De levering gebeurt bij de medecontractant behoudens andersluidende schriftelijke afspraak. De leveringsdatum is indicatief. Vertraging kan geen aanleiding geven tot ontbinding van het contract of tot schadevergoeding. Wanneer de medecontractant voor afhaling heeft geopteerd, dient deze ten laatste te geschieden binnen de acht dagen na schriftelijke aanmaning. Na het verstrijken van die termijn zal de koop van rechtswege en zonder verdere formaliteit ontbonden zijn en zal de medecontractant een schadevergoeding verschuldigd zijn conform art 3.1.3.

4.2.
Leveringen in België gebeuren "Franco" vanaf 5.000 EUR omzet over 12 maanden voortschrijdend en vanaf 350 EUR excl. BTW per levering behoudens andersluidende bedingen die voor uitvoering of levering meegedeeld worden. Voor de levering van motoren, pompen e.d. zullen de leveringscondities en prijzen steeds per levering meegedeeld worden.

ARTIKEL 5. KLACHTEN

5.1.
De medecontractant dient de goederen bij levering en de werken na uitvoering onmiddellijk te controleren. Eventuele zichtbare gebreken dienen zo snel mogelijk en op straffe van verval uiterlijk binnen de 5 kalenderdagen na levering of uitvoering schriftelijk aan de onderneming worden gemeld. Na die termijn staat de onderneming enkel nog in voor verborgen gebreken die de goederen ongeschikt maken voor het gebruik waartoe ze zijn bestemd, voor zover de goederen inmiddels niet werden verwerkt en voor zover de onderneming de gebreken kende of behoorde te kennen.

5.2.
De medecontractant verwittigt de onderneming uiterlijk binnen de 10 kalenderdagen van het bestaan van het verborgen gebrek door middel van een aangetekend schrijven. De garantietermijn voor verborgen gebreken is beperkt tot 6 maanden voor geleverde goederen en tot 3 maanden voor uitgevoerde werken onverminderd de bepalingen van art 7.2. Elke vordering met betrekking tot verborgen gebreken dient ingesteld te worden binnen 3 maanden nadat het verborgen gebrek vastgesteld werd of had kunnen worden.

5.3.
Een klacht kan geen aanleiding geven tot opschorting van betaling.

ARTIKEL 6. EIGENDOMSVOORBEHOUD

6.1.
De levering doet geen eigendomsoverdracht ontstaan. De geleverde goederen blijven eigendom van de onderneming tot na volledige betaling van hoofdsom, kosten en eventuele interesten. Dit beding is essentieel en verzaking eraan wordt niet vermoed.

6.2.
In geval van onvolledige betaling door de medecontractant behoudt de onderneming in elk geval het recht om, op kosten en risico van de klant, op elk ogenblik de betrokken goederen terug op te halen zonder recht op schadevergoeding voor de medecontractant. De terugvordering van de goederen zal gebeuren middels een aangetekende brief of een gerechtsdeurwaardersexploot naar keuze van de onderneming.

6.3.
In het geval dat de in gebreke gebleven medecontractant failliet gaat, de toepassing vraagt van de wet op de continuïteit van ondernemingen of op enigerlei andere wijze zijn activiteiten gestaakt heeft, behoudt de onderneming zich het recht voor de verkochte goederen op te eisen middels eenvoudig verzoek gericht aan degene die de kwestieuze goederen onder zich heeft.

ARTIKEL 7. AANSPRAKELIJKHEID

7.1.
De onderneming kan geenszins aansprakelijk gesteld worden wegens het niet uitvoeren van de verbintenis tot levering of vertraging in de uitvoering ervan wanneer er sprake is van overmacht, en dit volgens de bepalingen in artikel 5.99, 5.100 en 5.226 van het Burgerlijk Wetboek (oud artikel 1147 en 1148 van het Burgerlijk Wetboek).

7.2.
In geval van verborgen gebreken aan de geleverde goederen en/of uitgevoerde werken is de garantietermijn vermeld in art 5 van toepassing. De onderneming kan in geen geval aangesproken worden voor immateriële en/of indirecte schade. De tussenkomst voor de materiële schade is in ieder geval beperkt tot de waarde van de geleverde goederen/uitgevoerde werken die door het gebrek zijn aangetast. De medecontractant aanvaardt dat een aansprakelijkheidsvordering enkel gesteld kan worden op contractuele basis. Elke buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering wordt expliciet uitgesloten. De wettelijke bepalingen inzake buitencontractuele aansprakelijkheid zijn niet van toepassing tussen partijen.
De medecontractant aanvaardt dat enkel de onderneming aansprakelijk gesteld kan worden, met uitsluiting van haar uitvoeringsagenten, bestuurders, medewerkers, aangestelden en alle andere personen die werken in haar opdracht. De wettelijke bepalingen inzake buitencontractuele aansprakelijkheid zijn niet van toepassing tussen de medecontractant en deze personen. Deze bepaling geldt als een beding ten behoeve van een derde en dit minstens in de zin dat deze personen zicht er op kunnen beroepen opzichtens de medecontractant.
In geen geval kan de onderneming aansprakelijk gesteld worden voor schade dewelke ontstond of veroorzaakt werd door een onzorgvuldig of onoordeelkundig gebruik van het geleverde goed of uitgevoerde werk.
In geval van door ons erkende gebreken, dan wel gebreken vastgesteld in het kader van een ons tegenstelbare gerechtelijke procedure, heeft de onderneming steeds het recht tot herstel in natura, met uitsluiting van alle andere vergoedingen. Elke aansprakelijkheid komt onmiddellijk en onherroepelijk te vervallen indien de medecontractant of een derde, zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming werkzaamheden (bijv. onderhouds- of herstellingswerken) heeft uitgevoerd aan de door ons geleverde en/of geïnstalleerde werken/apparatuur.
De onderneming is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook en uit welke grond ook, aan producten andere dan diegene die door ons hersteld of geleverd werden en/of producten die door ons hersteld of geleverd werden, maar waaraan nadien door anderen operaties, bewerkingen of herstellingen werden uitgevoerd zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.

7.3.
De medecontractant is ten allen tijde zelf verplicht de deugdelijkheid van informatie en van de zaken te onderzoeken voor de hem voor ogen staande toepassing. De onderneming is nimmer aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat de onderneming is uitgegaan van door de medecontractant verstrekte onjuiste informatie en/of onvolledige gegevens.

ARTIKEL 8. RETOURPROCEDURE GOEDEREN

8.1.
Terugname van voorraadartikelen kan pas na onze voorafgaande goedkeuring, na opmaak van ons genummerd afhaaldocument en geldt enkel voor voorraadartikelen.

8.2.
Indien geval van retourname van de goederen is de schadevergoeding voorzien in art 3.3 van toepassing. Niet-voorraadartikelen die speciaal voor de klant werden besteld, kunnen niet worden teruggenomen.

ARTIKEL 9. GARANTIE

9.1. 
De garantievoorwaarden van de producent van de goederen zijn van toepassing voor zover deze niet strijdig zijn met de bepalingen van artikel 5 die alleszins primeren. Deze voorwaarden verbinden zowel de onderneming als de medecontractant, met uitsluiting van afwijkende afspraken die vooraf  schriftelijk overeengekomen werden.

9.2.
Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien er sprake is van een gebrek dat ontstaan is als gevolg van of voortvloeit uit:
a. onjuist of onzorgvuldig gebruik van de goederen, waaronder gebruik van de goederen in strijd met de gebruiksaanwijzing of een andere relevante aanwijzing;
b. niet normaal gebruik van de goederen, waardoor de zaak abnormale en/of buitensporige slijtagekenmerken vertoont;
c. onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van de goederen, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de medecontractant.

ARTIKEL 10. BETALING

10.1.
Onze facturen zijn betaalbaar op de zetel van de onderneming, zoals omschreven in artikel 1 van deze algemene voorwaarden, en dit ten laatste op de vervaldag weergegeven op de betreffende factuur.

10.2.
Elke betwisting met betrekking tot de toegezonden factuur moet binnen de 10 werkdagen na factuurdatum schriftelijk meegedeeld worden. Bij gebreke daaraan, is er een onweerlegbaar vermoeden dat de factuur werd aanvaard. Protest ontslaat de medecontractant daarenboven niet van zijn betalingsverplichting.

10.3.
In geval van wanbetaling van het geheel of een gedeelte van de prijs, zal het openstaande bedrag van rechtswege en zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, worden verhoogd met een jaarlijkse interest gelijk aan de intrest voorzien in de Wet Bestrijding Betalingsachterstallen en een forfaitaire schadevergoeding van 10%, met een minimum van 70 EUR. Elke wanbetaling brengt de opeisbaarheid mee van de openstaande facturen en geeft de onderneming het recht, na ingebrekestelling, hetzij eventuele toekomstige leveringen en/of diensten op te schorten, hetzij de overeenkomst te ontbinden, onverminderd het recht op schadevergoeding.

10.4.
Voor niet-elektronische facturen met een waarde kleiner dan 30 EUR excl. BTW, wordt 25 EUR administratiekost aangerekend. Facturen worden standaard steeds elektronisch verzonden behoudens voorafgaand schriftelijk verzoek van de medecontractant.

ARTIKEL 11. DEELBAARHEID

Indien een bepaling of een deel van een bepaling van huidige voorwaarden, of van een offerte, bestelbon of overeenkomst tussen de onderneming en de medecontractant, nietig, ongeldig en/of niet-afdwingbaar zou zijn, dan brengt dit de geldigheid en/of afdwingbaarheid van de overige bepalingen of delen van bepalingen van huidige voorwaarden, of van een offerte, bestelbon of overeenkomst tussen de onderneming en de klant niet in het gedrang.

ARTIKEL 12. TOEPASSELIJK RECHT / BEVOEGDE RECHTBANK

Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht. Eventuele geschillen die in het kader van deze overeenkomst rijzen, kunnen enkel worden gebracht voor de rechtbanken van het arrondissement Hasselt.