12 juli 2022 15:30 door Dirk De Bie

Zo komen uw schroefdraad en boutverbindingen los

U overtuigen van het belang van geen storingen in uw productie te hebben moeten we vast niet. Loslopende bouten in uw machinepark zijn dan ook totaal uit den boze, aangezien het voor heel wat problemen zorgt met catastrofale gevolgen. Het kan zelfs een volledige stilstand van een productie-installatie veroorzaken. Maar hoe komen schroefdraadverbindingen nu los én hoe vermijdt u dat? Wij geven u uit onze ervaringen alvast de belangrijkste oorzaken!

Waarom schroefdraadverbindingen los komen?

" Wist u dat er slechts 15% metaal-metaal contact is binnen in boutverbinding? De overige 85% is lucht "

Mechanische borgmiddelen zoals veerringen, dubbele moeren, moeren met nylon inserts zijn ontwikkeld om het loslopen van schroefdraadverbindingen te voorkomen. Helaas merken we dat deze conventionele borgmiddelen niet in staat zijn om de klemspanning bij diverse belastingsfactoren te bewaren. In de praktijk constateren we dat de volgende factoren zorgen voor het loskomen van de boutverbinding:

  • Schokken en trillingen: als de boutverbinding blootgesteld is aan trillingen, kan die loskomen en klemspanning verliezen. Trillingen veroorzaken laterale micro-bewegingen in de boutverbinding en doen die dus loskomen.
  • Warmte-uitzetting: deze micro-bewegingen kunnen ook veroorzaakt worden door een verschillende thermische uitzetting van de materialen. Onder invloed van temperatuur kunnen bouten dimensionele wijzigingen ondergaan, die leiden tot een verlies van klemspanning.
  • Corrosie: onder invloed van temperatuur, vocht of chemicaliën, kunnen bouten corroderen.

Verlies van klemspanning

Onderstaande grafiek laat zien hoe conventionele mechanische borgmiddelen hun klemspanning verliezen naarmate ze blootgesteld worden aan trillingen. In tegenstelling tot de traditionele methodes bewaren de Loctite schroefdraadborgmiddelen de klemkracht in de boutverbinding ondanks de trillingen.

→ Lees hier u hoe een betrouwbare boutverbinding realiseert.

Conclusie

Traditionele mechanische borgmiddelen vullen de spelingen tussen de schroefdraden niet. Door de schroefdraden te verlijmen en alle spelingen op te vullen, vermijdt u laterale micro-bewegingen. Zo verhoogt u de betrouwbaarheid van schroefdraadverbindingen aanzienlijk, doordat ze het loslopen ervan voorkomen.

Dirk De Bie

Dirk is Business Manager Maintenance & Technical Products bij Imes Dexis. Hij weet technische producten te integreren in een kostbesparende strategie voor industriële bedrijven.